tiistai 4. marraskuuta 2014

Päivän ensimmäinen



Jokainen aamu on uusi mahdollisuus.:) Vaikka meikäläisen ruokavaliosta voisi varmasti muuttaa yhtä ja toista (niin kuin vähentää suolaa, rasvaa ja sokeria, lisätä kasviksia), niin aamupala on lähes joka päivä terveellinen. Se koostuu marjoista, pellava-puolukkarouheesta, jogurtista ja vedestä. Jogurtin laatua olen vaihdellut viime aikoina.










Kumma juttu sinänsä, että aamupala voi olla ihan kivutta sama vuodesta toiseen! Jos lounaaksi tai päivälliseksi söisi aina samaa, tulisi kyllästyminen vastaan muutamassa päivässä. Veden juonnista yritän muistutella itseäni, mutta varmasti voisin juoda huomattavasti enemmänkin sitä.





Tämä postaus on minun korteni Pienen Linnun MakroTex-haasteeseen, jonka aiheena on  on tällä viikolla terveellinen. 

Taina

22 kommenttia:

  1. Enpä ole ajatellut, minäkin syön joka aamu viilin myslillä. :D Mutta ei sitä ruokaa viitsisi joka päivä syödä samaa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, kai se helpottaa aamuja, kun ei tarvitse alkaa miettimään, että mitähän söisi.:)

      Poista
  2. Aamupala on hyvän päivän alku ja tuo vaikuttaa sopivasti terveelliseltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, jos aamun aloittaa epäterveellisesti, niin koko päivästä tulee helposti "hälläväliä" päivä...:)

      Poista
  3. Vastaukset
    1. Sen lisäksi myös on.;) Näistä voi tehdä myös smoothien ja lisätä jogurtin tilalle rahkaa.

      Poista
  4. Ihana aamupala. Mä vaihtelen aamiaista, mut usein se on samantapainen kuin sinulla. Kivaa viikkia! 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitkään söin ihan joka aamu kaurapuuroa marjoilla. Nyt on menty tällä jo pari vuotta. Vain viikonloppuisin joskus poikkean kaavasta.:)

      Poista
  5. Näyttää ja kuulostaa todella hyvältä! Kai se päivä ei vain lähde käyntiin ilman tuttua aamupalaa. Mulla se on kaurapuuro, marjoja ja maitoa.Kahvia juon vasta ensimmäisellä tauolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei se oikein lähdekään.:) Mullakin oli tosi monta vuotta tuo kaurapuuro+marjat aamupala, enkä oikein muista, miksi vaihdoin tähän, mutta tällä nyt mennään.

      Poista
  6. Mustikkaa meilläkin syödään niin kauan kuin pakasteesta riittää

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on kans aina mustikkaa pohjalla ja sitten lisukkeena joko mansikkaa, viinimarjaa tai vadelmaa, kesällä tietenkin tuoreena.:)

      Poista
  7. Ollut huomannut saman, aamiainen voi olla vakio. Minun aina saatava hunajaa, jos se on loppu, päivä ei voi alkaa! Sinun on tuiki- terveellinen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin käytän välillä hunajaa, jos jogurtti on kreikkalaista tai turkkilaista. Eikös hunajakin ole ihan terveellistä pieninä määrinä?:)

      Poista
  8. Herkullisen näköistä. Minulla aamiainenkin vaihtelee mielialan mukaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taidat olla harvinaista lajia Pulmunen!:) Vaikuttaa siltä, että suurin osa ihmisistä syö joka aamu suurin piirtein samanlaisen aamupalan.:)

      Poista
  9. Ihan samaa olen miettinyt omasta aamupalastani. Että miten se voikin olla aina yhtä mieluinen, vaikka on ollut sama jo vuosikausia. Ja ahdistus iskee, jos joku siihen kuuluva osanen on jääkaapista loppu.

    Mulla se on maustamaton turkkilainen luomujugurtti, marjoja, pellavarouhetta tai muita kuituja + kaksi viipaletta sitä kaikkein perinteisintä ja tylsintä ("banaanin mallista" sano mun pojat) jälkiuunileipää paahdettuna kovaksi kopuraksi + Ingmariinia + kylmäsavustettua lohta + tilliä ja kyytipojaksi kuppi mustaa kahvia ja yks keksi :).
    Jaa niin. Ja ihan ekana aamulla tyhjään mahaan vesilasillisen, johon puristan puolikkaan sitruunan mehun. (Varuiksi on aina sellanen keltanen, vihreäkorkkinen pikkupullo valmista sitruunamehua jääkaapissa. Siitä lorautan muutaman tipan, jos on päässet sitruunat loppumaan).

    Melko hapan tyyppi siis :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi nam, miten hyvältä sun aamupala kuulostaa! Erityisesti lohi paahdetun ruisleivän päällä...Jossain vaiheessa mä kans paahdoin usein ruisleivän ja sitten se ei kaivannutkaan muuta kuin levitettä päälle...Mä oon myös enimmäkseen käyttänyt joko kreikkalaista tai turkkilaista jogurttia, mutta tuossa kesällä mua alkoi vaivata se muoviämpäreiden määrä.:D Oon vieny niitä aikamoisen määrän töihin lapsille vesiväriastioiksi, mutta raja tais tulla vastaan jo jokin aika sitten. Jotenkin tuntuu, että toisenlaisissa paketeissa jätettä syntyy vähemmän, mutta juttu voi olla ihan mun oman pään sisällä. Täällä muuten menee tuollaiset muovit energiajätteisiin, ja ne poltetaan voimalaitoksessa ihmisten koteja lämmittämään...

      Oon kans jostain kuullu, että sitruuna auttais aineenvaihduntaa. Tiedä sitten onko totta vai tarua.:) On muuten oikeasti tosi ankea juttu, jos se tavanomainen aamiainen ei onnistu siitä syystä, että jokin osanen puuttuu.

      Poista
    2. Se on ehdottomasti totta, että sitruuna auttaa. Just noin tyhjään vatsaan juotuna. Ja greippi myös. (ennen join raakaa greippimehua ekaks aamulla, mutta sitten kun kuulin että estää joidenkin vitamiinien (vai olikohan se lääkkeiden) imeytymistä, vaihdoin sitruunaan)

      Poista
    3. Täytyy varmaan ottaa vinkki kokeiluun heti huomenna, kun sattuu olemaan sitruunoitakin kulhossa!:)

      Poista